Kedudukan pandangan sudut ketiga pula dijelaskan bahawa arah pandangan pelan (atas) berada di atas dan selari dengan pandangan hadapan dibawah, manakala kedudukan pandangan sisi (samping) pula berada sebaris mengufuk dengan pandangan hadapan. Pandangan sudut ketiga ini dapat diterangkan melalui illustrasikan objek lukisan yang kompleks dan jelas yang digambarkan.
Unjuran sudut ketiga juga dikenali sebagai unjuran Amerika.
Kini penggunaanya telah meluas di serata dunia. lukisan unjuran ini objek yang
hendak dilukis berada dalam satah sudut ketiga.Satah - satah yang berada dalam
sudut ini dibayangkan seolah -olah diperbuat daripada bahan lutsinar bagi
membolehkan objek itu dilihat menembusi satah - satah utamanya dari arah anak
panah A,B dan C. Ketiga - tiga arah pandangan bagi objek ini akan diunjurkan ke
hadapan objek sehingga mengenai dinding
satahnya seperti yang ditunjukkan oleh anak panah kecil, seperti dalam rajah 14
rajah 14
Apabila lipatan pada satah setiap
pandangan itu dibuka dan
dibentangkan menjadi satu rataan
sahaja, lukisan ortografik sudut
ketiga akan terhasil,seperti dalam rajah 15
rajah 15: Unjuran sudut ketiga
yang dibentangkan
Kaedah
Unjuran Ketiga
Pandangan ketiga yang dimaksudkan di sini ialah pandangan
sisi. Biasanya pandangan ini dilukis paling akhir kerana ukurannya boleh
diperolehi daripada unjuran pandangan hadapan dan pandangan pelan. Terdapat
berbagai – bagai kaedah bagaimana ukuran untuk pandangan sisi ini diperolehi,
antaranya:
i. Menggunakan garisan bersudut 450, seperti rajah
4.30.
Rajah 16 Garisan
bersudut 450
ii. Menggunakan sesiku sudut 450, seperti rajah
17.
Rajah 17 Menggunakan sesiku sudut
450
iii. Menggunakan pembahagi atau
jangka lukis, seperti rajah 18.
rajah 18 Menggunakan pembahagi
atau jangka lukis
iv. Menggunakan kayu ukur, seperti
rajah 19.
Rajah 19 Menggunakan kayu ukur
Antara kaedah yang dinyatakan
diatas, kaedah kayu ukur merupakan cara yang paling tepat tetapi memakan masa
yang lama. Kaedah – kaedah lain memerlukan kemahiran menggunakan alat lukisan
sebelum hasil yang baik diperolehi.Ini disebabkan cara pemindahan ukuran ini
dilakukan dengan bantuan alat lukisan bukan cara pengukuran terus.
Bagaimana memulakan lukisan.
Memang tidak ada satu ketetapan
peraturan yang khusus bagaimana memulakan sesuatu lukisan. Yang pasti lukisan
yang dilukis hendaklah bersih, tepat dan cepat. Berikut merupakan kaedah
melukis unjuran ortografik secara bersistem.
Langkah 1
Arah pandangan hadapan, sisi dan
pelan ditentukan terlebih dahulu. Jika ada arahan yang diberikan, arahan
tersebut mestilah dipatuhi. Jika tidak ada arahan yang diberi, arah pandangan hadapan
perlulah diambil dari arah yang mempunyai ukuran yang
paling panjang, berada dalam
kedudukan mendatar dan dapat menunjukkan bahagian – bahagian hadapan objek
dengan garisan nyata yang banyak. Pandangan sisi pula diambil dari arah
pandangan yang dapat menunjukkan bahagian – bahagian sisi dengan menggunakan garisan
– garisan tersembunyi yang paling sedikit. Pandangan
atas tidak perlu ditetapkan lagi
kerana telah jelas berada pada arah atas objek itu. Ini dapat diperhatikan
dalam rajah 20.
Rajah 20. Menentukan
arah-arah pandangan
Langkah 2
Tentukan unjuran sudut pandangan
yang hendak dilukis dan kemudian tentukan bilangan pandangan yang hendak
dilukis , biasanya tiga arah pandangan sahaja seperti dalam rajah 21.
Rajah 21 Menentukan bilangan pandangan
Langkah 3
Tentukan kedudukan yang hendak
dilukis, jika memerlukan jarak yang sama seperti unjuran ortografik sudut
pertama, perkiraan perlulah dilakukan seperti rajah 4.36 dan rajah 4.37 untuk
sudut ketiga. Setelah itu kotak – kotak disediakan untuk setiap
pandangan dengan menggunakan
pensil yang keras tetapi kabur seperti 4H, 2H atau 6H. Kotak – kotak yang
dibina itu mestilah berdasarkan kepada ukuran yang terbesar dalam suatu
pandangan.
Rajah 22 Unjuran
ortografik sudut ketiga
Langkah 4
Selepas itu, ukuran – ukuran asas
setiap arah pandangan pada kotak – kotak pandangan ditandakan, seperti rajah 23.
Jika boleh kaedah pemindahan ukuran dengan menggunakan jangka lukis, sesiku
sudut dan sesiku T digunakan. Dengan cara ini masa dapat dijimatkan.
Rajah 23 pemindahan
ukuran
Langkah 5
Seterusnya, bahagian – bahagian
asas pandangan setiap kotak pandangan itu dilukiskan dengan menggunakan garisan
yang halus, seperti rajah 24.
rajah
24 Menggunakan
garisan yang halus
Langkah 6
Seterusnya semua ukuran ditanda
pada setiap gambarajah pandangan termasuklah pusat bulatan , lengkok dan
bahagian – bahagian yang bersudut, seperti rajah 25.
Rajah 25 Penandaan
ukuran
Langkah 7
Seterusnya bahagian – bahagian
yang terdapat bulatan dan lengkok dilukis terlebih dahulu. Jika terdapat
bulatan – bulatan yang sama garis pusatnya, bulatan tersebut dilukis terlebih
dahulu supaya mengukur jejari setiap bulatan itu dapat dijimatkan, seperti
rajah 26.
Rajah 26 Melukis
bulatan
Langkah 8
Seterusnya setiap garisan yang
perlu dihitamkan misalnya garisan objek dengan memastikan ketebalan dan
kehitamannya mengikut tugas garisan itu. Kemudian garisan – garisan tambahan
yang perlu bagi rajah pandangan itu dilukis seperti garisan tersembunyi,
garisan pemotongan, garisan keratan dan sebagainya, seperti rajah 27.
Rajah 27 Menetapkan
jenis-jenis garisan
Langkah 9
Akhirnya dimensi diberikan kepada
gambarajah. Seberapa yang boleh dimensi jangan ditukar dengan ukuran – ukuran
yang diberi tadi, seperti rajah 28
0 comments:
Post a Comment